Zastanawiasz się, ile zainwestować w reklamę internetową? To pytanie zadają sobie niemal wszyscy przedsiębiorcy, którzy chcą skutecznie promować swój biznes online. Rozumiemy to doskonale – decyzja o podziale budżetu reklamowego między różne platformy może zadecydować o sukcesie lub porażce całej kampanii. Fakty są jasne: Google przetwarza około 5 trylionów zapytań rocznie, co oznacza gigantyczny potencjał...
Przeczytaj
Wykluczające słowa kluczowe – czym są i jak je uwzględnić w Google Ads
Gdy zaczynasz tworzyć kampanię, przygotowujesz listę słów kluczowych – czyli haseł wyszukiwanych przez użytkowników, przy których chcesz, żeby Twoja reklama się wyświetlała. Przeprowadzasz analizę, która skutkuje wyborem najlepszych fraz dla Twojego biznesu.
Czy jednak ten określony zbiór wystarczy, by trafnie kierować nasze reklamy? Niekoniecznie.
Po pierwsze, zbyt wąski zakres fraz, może nadmiernie ograniczyć wyświetlanie reklam, przez co nie dotrzesz do sporej części zainteresowanych użytkowników.
Co więcej, mimo wszystko nie masz pewności, że Twoja reklama nie pojawi się przy niepożądanym zapytaniu w wynikach wyszukiwania.
Niestety, często możemy zaobserwować, że system reklamowy traktuje tzw. dopasowania do wyrażenia (o czym napiszemy więcej w innym artykule) dość swobodnie i wielokrotnie pokazuje kreacje reklamowe przy zapytaniach o zbliżonej formie.
Przykładowo – słowo kluczowe “studia dzienne” może zostać uznane za podobne do wyszukiwanego hasła plan zajęć na studiach – i spowodować wyświetlenie reklamy, mimo tego, że to odmienne frazy!
Co w takim razie trzeba zrobić? Użyć słów wykluczających.
Aby precyzyjnie targetować kampanie w wyszukiwarce, konieczne jest utworzenie listy wykluczających słów, zwanych również negatywnymi.
Są to wyrazy, które blokują wyświetlenie się kampanii.
Jeśli użytkownik w swoim zapytaniu użyje negatywnego słowa, nie zobaczy naszej reklamy. Ich zadaniem jest filtrowanie wyszukiwanych haseł.
Wykluczające słowa kluczowe: dlaczego to takie ważne?
Ograniczasz w ten sposób wyświetlanie kampanii w sieci reklamowej Google.
Wyselekcjonowanie słów kluczowych nie gwarantuje tego, że reklama będzie widoczna wyłącznie przy wybranych zapytaniach. Może się pojawić również przy zbliżonych i bardziej rozwiniętych frazach, które nie będą trafne w przypadku naszej oferty, nie będą zbieżne z celem naszej kampanii.
Wykluczające słowa kluczowe w sieci reklamowej lub kampanii wideo — omówmy to na przykładzie:
Sprzedajesz kursy graficzne. Jesteś ekspertem od Photoshopa, więc uczysz obsługi tego narzędzia. Jako frazę kluczową wybierasz kurs grafiki.
Jest ona zgodna z Twoją ofertą. Jednak w tym momencie Twoja reklama pojawi się również przy zapytaniach takich, jak: kurs grafiki canva, kurs graficzny gimp.
To nie do końca jest zgodne z tym, co sprzedajesz. Użytkownik wejdzie na Twoją stronę i opuści ją po chwili, nie znajdując tego, czego szuka.
Dzięki negatywnym słowom kluczowym ograniczysz takie kliknięcia.
Wystarczy wykluczyć w kampanii lub grupie reklam narzędzia, których nie obsługujesz.
To sprawi, że reklama będzie precyzyjna, a jakość ruchu na naszej stronie się podniesie. Dotrzesz do odpowiedniej grupy odbiorców, a tym samym zaoszczędzisz pieniądze, gdyż zmniejszysz liczbę kliknięć wśród niezainteresowanych Twoim produktem osób.
Słowa kluczowe w reklamach. W którym miejscu je znaleźć?
Dostęp do negatywnych słów kluczowych znajduje się w kilku miejscach w systemie reklamowym. Zacznij od wejścia w bocznym panelu Google Ads w Słowa kluczowe.
Znajdziesz tu zakładkę wykluczające słowa kluczowe – w tym miejscu wyświetlą się wszystkie słowa kluczowe w identycznej kolejności, które zastosujesz w kampanii.
Z tego miejsca również możesz dodać negatywne frazy – zarówno do grupy reklam, kampanii, jak i do listy, którą można wykorzystać w wielokrotnie.
Przejdźmy dalej – do wyszukiwanych haseł. Tutaj sprawdzisz, jakie dokładnie frazy powodują wyświetlanie naszych reklam. Z tego poziomu masz możliwość dodania wybranych fraz jako słów kluczowych, bądź wykluczających.
Jeśli kampania jest już aktywna od pewnego czasu, dobrze jest zatrzymać się tu dłużej i przejrzeć wszystkie hasła – zwłaszcza, jeśli Twoja lista wykluczeń jest pusta i nie bardzo wiesz, jak zacząć. Odkryjesz tutaj słowa stanowiące solidną bazę fraz negatywnych.
Ostatnim miejscem, w którym znajdują się frazy wykluczające, jest górny panel. W zasobach wspólnych znajdują się wspomniane już wcześniej listy. Można utworzyć ich wiele i dodać do wybranych kampanii.
Porozmawiajmy o współpracy
Słowa kluczowe w sieci wyszukiwania — co wykluczać?
Skoro możesz tworzyć i zapisywać listy wykluczających słów kluczowych – korzystaj z tego. Dobrą praktyką jest przygotowanie ogólnych list dopasowań wykluczających już na początku kampanii. Najpierw opracuj spis standardowych wykluczeń. Pomyśl o swoim produkcie lub branży – czy ktoś może szukać:
- darmowych wersji?
- okresu próbnego, dostępu online?
- plików do pobrania?
- ofert pracy, stażu?
Takie spojrzenie z perspektywy użytkownika, pozwoli Ci znaleźć podstawowe wykluczenia:
darmowe, darmowy, za darmo, online, okres próbny, pobierz, pobierz pdf, praca, oferty pracy, staż, praktyki.
Kolejna kategoria wykluczeń – istotna w przypadku sprzedażowych kampanii w sieci wyszukiwania – to zapytania informacyjne. Jeśli użytkownik dopiero się rozgląda i poszukuje nowych treści związanych z tematem, to znaczy, że nie znajduje się na etapie zakupowym. W tym wypadku na naszej liście dodaj wyrazy i słowa:
jaki, jakie, jak zrobić, czy, gdzie, kiedy, co to, definicja, znaczenie.
Możesz także wykluczyć zapytania, które użytkownik generuje w przypadku dalszego eksplorowania produktu – szuka opinii, porównań:
opinie, recenzje, ranking, porównanie, porównywarka.
Jeszcze jedna grupa wykluczeń to nazwy marek i konkurencja. Kiedy tego używać? Na przykład, jeśli reklamowany produkt można kupić w sieciach sklepów, serwisach aukcyjnych bądź ogłoszeniowych. Filtrowanie nazw konkurencji również jest przydatne, by uniknąć walki o tego samego potencjalnego klienta, co może nas dużo kosztować.
To już wszystko w temacie wykluczających słów kluczowych w kampaniach reklamowych i ich optymalizacji. Mam nadzieję, że teraz już wiesz, dlaczego jest to istotne zagadnienie. Zainspiruj się przykładami i przygotuj wykluczenia do swoich kampanii, by poprawić ich efektywność, zmniejszyć koszty, poprawić zwrot z inwestycji i podnieść jakość ruchu na stronie.
